maandag 26 augustus 2013

toch nog even HOV


Stemmingmakerij is iets waarvan mijn haren overeind gaan staan. Het is een actie veelal uit onmacht, domheid en doordrammerij. Helaas kan een handje vol mensen daarmee blijkbaar een hele grote stem opzetten.

Aanleiding is een artikel in de IJmuider Courant, van 26 augustus 2013. Journalist Fokke Zaagsma spreekt over en grote aanhang tegenstanders van de HOV. Mijns inziens is dit een journalistieke dwaling. Wat is een grote aanhang? Hoeveel zijn het er? Niemand die het exacte aantal weet. Fokke roept maar iets zonder dit op enigerlei wijze te onderbouwen. Had er cijfers bij genoemd,of iets waarmee de uitspraak echt concreet wordt. Wel noemt Fokke een rijtje organisaties, maar ook dat zegt niets over welk draagvlak dan ook.

bron: dichtbij.nl
Maar ook de rest van het verhaal las ik tenenkrommend. Een club tegenstanders van de HOV organiseert een protestactie. De enige naam, die ik steeds tegen kom is die van Bram van Diepstraten. Ik heb deze meneer eens zeer uitvoerig gesproken en uitleg gegeven, maar hij lijkt als een Don Quichot een persoonlijke strijd tegen de HOV te voeren. Op zich kan ik dat al niet rijmen met het gesprek wat ik met hem heb gehad. Bram is tegen de HOV, omdat minder dan drie minuten tijdwinst niet opweegt tegen de 70 miljoen kosten. Nee, wanneer je zo het verhaal de wereld in schopt zal ik ook tegen zijn. Blijkbaar heeft hij mijn verhaal niet begrepen, of heeft hij niet geluisterd, alhoewel hij stellig de indruk gaf dat hij het daarna wel begreep en de soep niet zo heet gegeten moest worden. Blijkt wel want behalve de tijd en geld wordt er door Bram, en zijn medetegenstanders totaal niets gerept over al die andere argumenten, waardoor je misschien een betere afweging kan maken of je voor of tegen bent. Ja, hier is sprake van een laakbare stemmingmakerij. Eigenlijk heel laf en heeft niets meer met democratie te maken. Dat is wat mij opvalt bij meerdere tegenstanders van de HOV... Het begrip democratie gat hun pet blijkbaar te boven. En dan wordt het pure volks op zweperij. Schandalig.

Maar dan. Het artikel gaat dus over een manifestatie tegen de HOV, maar ook voor behoud van de Fast Flying Ferry. Op voorhand weet ik dat van Diepstraten en consorten eengrote opkomst aangrijpen om aan te geven dat er veel mensen tegen de HOV zijn. Maar, ik ben voor de HOV en ook voor behoud van de FFF. Voor dat laatste loop ik graag mee. Voor het eerste zou ik het nooit doen. Dus, ik kan met goed fatsoen niets een mee lopen. Alleen al omdat ik dan politiek iets heel vreemds doe en mijn eigen regeerniveau belachelijk maak. De SP heeft bij monde van enkele actievelingen heel snel aangegeven mee te gaan lopen. Niet slim, slim, want de SP kiest voor populisme, maar kraakt  ondertussen hun eigen democratische platform; de gemeenteraad. Bij consequent gedrag zal de SP bij de volgende raadsverkiezingen niet meer mee moeten doen. Nu weet ik ook wel dat zij het in hun protestenthousiame helemaal niet door hebben, maar het blijft niet slim.
Bram heeft het weer slim aangepakt... Zo van ik ben tegen Schiphol, maar wel voor vliegen... Wees een vent en ben wat consequenter alsjeblieft. Nee, blijkbaar voelt hij nattigheid. Een protest tegen de HOV zal veel te weinig mensen op de been krijgen. Met die FFF erbij gaat het vast wel lukken. En reken maar dat er heel wat mensen op het behoud van de FFF komen, terwijl zij helemaal niet tegen de HOV zijn. Volksverlakkerij... en dan wil hij ook nog met een eigen partij de verkiezingen in gaan. Of meneer het beter kan... Nee, de gemeente wordt alleen nog maar onbestuurbaarder. Laat ie zich dan in godsnaam bij Velsen Lokaal aansluiten. Daar zie ik nog gedragsovereenkomsten....

bron: Twitter
Jammer, want ik wil best lopen voor behoud van de FFF, en ik dat democratisch ook heel goed plaatsen. Maar die HOV... Ziek. Een klein clubje (echt Fokke, het zijn er niet zo veel) die als een blinde blijft schreeuwen. En vooral niet openstaan, niet luisteren, naar andere uitleg en argumenten. Nee, met twee oneliners er tegenaan en maar blijven trappen. Ze begrijpen er geen donder van.
Wie het wel zou begrijpen is Beryl Dreyer. Althans, zo had ik haar ingeschat. Beschuldigde zijn in 2010 Velsen Lokaal niet in zeer felle bewoordingen van kontendraaierij en matenaaierij? Ja, en nu doet zij exact het zelfde. Not my peace iff cake. Maar helaas heeft zij het over voortschrijdend inzicht om haar wending te bepleiten. Alleen de argumenten kloppen niet. Zieltjes winnen voor de verkiezingen? Ziet er wel naar uit. Ach, ze kan zo naar Velsen Lokaal. Wat doorzichtig allemaal, alhoewel voor velen helaas niet. Die adoreren het populistische gewouwel, zonder dat ze zelf na 25 jaar door hebben dat Velserbroek onderdeel van de gemeente Velsen is en niet van Haarlem.... Ja, zo kom ik ook aan voldoende tegenstanders....
bron: Seaport tv

En dan is er nog ene meneer Sieraad. Deze meneer heeft het initiatief genomen voor een grote protestactie. Goed initiatief, maar hij laat zich helemaal voor het karretje van Bram spannen, lijkt het. Pas op meneer Sierraad... De gevaren liggen om de hoek en blijf kritisch naar meneer van Diepstraten. Voor u het weet heeft Bram uw initiatief gejat en genekt. Gelukkig ben ik goed uitgeslapen.

Eerder had ik aangegeven niet meer over de HOV te schrijven, maar dit artikel was zo zinnenprikkelend, dat ik het niet kon laten. Ik weet dat ik er weinig mee opschiet, maar  als niemand tegengeluid geeft moet ik waarschijnlijk mijzelf toch opofferen en mijn nek uitstekend
Laat ik dat maar eens op mij nemen. 


2 opmerkingen:

  1. Hebben volksvertegenwoordigers geen voorbeeld functie. Met het plaatsen van foto's van mensen die het niet met je eens zijn op internet (en die van hun kinderen) worden er grenzen overschreden. Verder is het 'kleine' groepje mensen dat VOOR een andere invulling van het HOV is een veelvoud van de fractie van Groen Links. In 2008 was ik zelf actief bezig mbt HOV plannen. Als onderdeel toen nog een lang gesprek gehad met een mijnheer Westerman in de fractiekamer van Goren Links op het gemeentehuis. Mijnheer Westerman was TEGEN het HOV en heeft zelf vragen gesteld in de raad? Maar ja als je eenmaal op het pluche zit......en was u zelf ook niet TEGEN het HOV mijnheer Merhottein? Toen in Haarlem. De Zuidtangent ? Selectief politiek geheugen. Ik kijk nu al uit naar de verkiezingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij netjes kort op de reacties te reageren. Als eerste, meneer Waage, heb ik de foto van internet gehaald, dus deze was al publiek. Ik heb geen naam onder de foto gezet.
    Ten tweede, ook meneer Waage, stoot u wel heel erg onder de gordel met niet relevante informatie. Zelfs al was ik met 1 stem raadslid geworden, heb ik nog een verantwoordelijkheid en zou ik mijn functie niet goed uitoefenen wanneer ik op die basis terughoudendheid zou betrachten. Blijkbaar kunt u nog enkele lessen politiek gebruiken...
    Meneer Erjee (of mevrouw), leuk dat u reageert, maar u verspreidt wel verkeerde informatie.
    Tot slot wil ik zelf nog even kwijt dat het niet mijn opzet is om Fokke Zaagsma de oorlog te verklaren of de aanval op hem te openen. Ik spreek hem aan op zijn journalistieke verantwoordelijkheid, zoals het journaille de politiek zeer regelmatig op gelijke wijze aanspreekt.
    Tevens wijs ik u op het feit dat een blog te vergelijken is met een column.

    BeantwoordenVerwijderen